zaterdag 24 maart 2018

Begrijpe wie begrijpen kan: Schwyz - Zürich - Bremgarten - Zürich is goedkoper dan enkel Schwyz - Zürich

Sächseläuten is een lentefeest dat ieder jaar in Zürich gehouden wordt. Ik wil er ooit eens naartoe, maar wanneer dat is, is eigenlijk nog een grote vraag. Ik ben wel nieuwschierig naar wat zoiets eigenlijk kost en wat ik onderweg daarnaartoe doen kan, want alleen maar naar een plaats toegaan die ver weg ligt om iets te zien is niet echt iets voor mij. Ik zie graag meer dan één plaats, en zo komt het idee op om ook het dorpje Schwyz en de bijbehorende omgeving aan te doen.

De casus is als volgt: ik kom ergens aan, overnacht in Schwyz, en ik ga de volgende dag, op een maandag, naar Zürich. Op deze maandag eindigt Sächseläuten, met parades van de 'Zünfte' (nijverheden) en om 18:00 wordt een grote brandstapel in de fik gestoken, met daarbovenop een grote sneeuwpop, gemaakt van hout en ander materiaal dat goed brandt, gevuld met explosieven. Als de brand de top heeft bereikt, knalt de Böögg uit elkaar, en het idee is, dat des te sneller de Böögg explodeert, des te beter de zomer wordt. Enfin, één groot spektakel.

Ik ga met de trein, en als ik op zoek ga naar de route en de prijs voor deze rit, ga ik naar sbb.ch en dan voer ik Schwyz > Zürich HB in.

Fig 1: invoerscherm
Fig 2: de route
Fig 3: het reisadvies met prijs

Het is gelukkig een directe trein, de interregio. De prijs zegt 13.50 CHF, maar eigenlijk doet de SBB hier iets heel sneakys. Zwitserland is een duur land, dat weten we allemaal, en de SBB wil zich een beetje als 'goedkoper dan je denkt' profileren door op deze overzichten met reisadviezen dit bedrag te tonen, en dan kun je zeggen: voor Zwitserse begrippen is dit wel ok. Het is een rit van ongeveer 55 kilometer, wat ongeveer gelijk is aan de afstand Leeuwarden-Steenwijk, en die rit per trein kost bij de NS 10 euro (11 euro als je het in de automaat als los kaartje koopt vanwege de toeslag als straf voor het niet hebben van een OV-Chipkaart). De Zwitserse prijs en de Nederlandse prijs zijn wel vergelijkbaar, maar vóór de Zwitserse prijs, staat het woordje "Ab", wat zoiets wil zeggen als: vanaf, en dat woord mag je heel letterlijk nemen. In Zwitserland bestaat er zoiets als een Halbtax, wat een abonnement is, waarmee je tegen 50% korting met de trein kan reizen, en prijzen worden op de SBB-website standaard als Halbtax-prijs aangegeven, dus deze 13.50 CHF is in werkelijkheid 50% van het bedrag waar je als persoon zonder Halbtax geen recht op hebt.

Fig 4: de werkelijke prijs

Zodoende wordt dit ritje opeens 27 CHF, wat inderdaad betekent: godkolere wat is Zwitserland een duur land. Hoe dan ook, de route is dit:

Fig 5: een directe verbinding

Ik heb het al eens eerder geschreven geloof ik, maar ik heb eerder met de Sparpreis van DB reizen gemaakt waarbij ik met één enkel kaartje, bijvoorbeeld van Berlin Hbf naar Bad Bentheim gereden heb à 29,90 euro, terwijl ik onderweg gestopt ben, uitgestapt ben en ben gaan wandelen in Hannover en Osnabrück, door creatief te zijn met de via-stations. Die strategie probeer ik hier ook toe te passen, en wel bij een oord waar ik nog niet geweest ben, maar wel twee jaar terug in de buurt bij was: Bremgarten. Het is een klein stadje met een aardige oude kern, en ik schat in dat Bremgarten als via-station mooi te integreren is in mijn route.

Fig 6: Schwyz-Zürich, via Zürich, via Bremgarten

Een rit naar Bremgarten zonder via Zürich te gaan is best complex met drie keer overstappen en dat is ergens de moeite niet waard, dus denk ik: wat als ik nu via Zürich ga, gewoonweg uit pure willekeurigheid.

Fig 7: de route via Zürich en Bremgarten: effectief een heen-en-weer Zürich-Bremgarten

Wanneer ik dit opzoek, gebeurt iets onwaarschijnlijks:

Fig 8: het reisadvies met prijs

A: er verschijnt plots een 'Sparschienen'-icoontje, dat het equivalent is van de Sparpreis in Duitsland, en B: de route is zowaar goedkoper! Hier is sprake van exact dezelfde trein als aangegeven in figuur 5, maar dan met een 'onnodige' via in Bremgarten.

Fig 9: dezelfde directe route Schwyz-Zürich, met Bremgarten als via

Blijkbaar is op deze manier de route Schwyz-Zürich zonder Halbtax 3 CHF goedkoper geworden, en zo kun je als bonus ook nog eens gratis vanuit Zürich naar Bremgarten toe en er ook nog eens een paar uur gaan wandelen omdat je hier aan kan geven (zie figuur 6) hoe lang de overstap op je via-station moet duren...

Begrijpe wie begrijpen kan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten