zaterdag 24 maart 2018

Begrijpe wie begrijpen kan: goedkoper van Venlo naar Zandvoort vanuit Duitsland

De fictieve casus: ik ben over twee weken in Venlo te vinden, het wordt laat en ik wil naar huis toe. Het is een lange rit, en zonder abonnement is Venlo-Zandvoort een duur grapje: 25,10 euro, wanneer ik met mijn OV-Chipkaart reis.

Fig 1: de details Venlo-Zandvoort

25,10 euro? Stel, ik kom uit Duitsland vandaan. Daar kun je soms Sparpreisen aantreffen voor een route met de lengte van Leer (Ostfriesland) naar München voor 19,90 euro. Dan is zo'n stukje Venlo-Zandvoort nog peanuts te noemen. In alle ernst - wat als ik uit Duitsland kom, en wel uit Mönchengladbach, en ik ken niks anders dan de DB?

Fig 2: vanuit Mönchengladbach naar Zandvoort. In de maand april wat twijfelachtig, maar er zijn mensen die dit zouden kunnen doen.
Fig 3: resultaten voor Mönchengladbach-Zandvoort

Ach kijk, een Sparpreis Mönchengladbach-Zandvoort, met de ICE voor 29,90. Als de tijd past, dan kan dit altijd. Stel nu voor dat ik via Venlo moet omdat ik precies heb afgesproken met iemand in Venlo om daarmee samen naar Zandvoort te rijden. Deze rakker is pas om acht uur in de avond vrij.

Fig 4: Mönchengladbach-Venlo-Zandvoort

Geen Sparpreis. Da's jammer, maar ik reis wel iets langer met de trein dan vandaag, en ik ga er altijd van uit dat systemen als deze dom zijn. We weten wel iets, maar net niet genoeg om echt in je voordeel te kunnen werken. Je moet ze soms een handje helpen, door ze expliciet te vertellen wat je precies wilt, namelijk: via Venlo rijden.

Fig 5: Mönchengladbach-Venlo-Zandvoort bis

Vanaf dit moment wordt de route Mönchengladbach-Venlo effectief opgedeeld in twee segmenten: Mönchengladbach-Venlo en Venlo-Zandvoort. Zodra ik echter Mönchengladbach-Venlo los opzoek op bahn.de, zal ik geen Preisauskunft vinden, want: VRR-Tarif, en de site is te beperkt om die tarieven weer te geven; en zodra ik Venlo-Zandvoort opzoek op bahn.de, zal ik óók geen Preisauskunft vinden, want: Es gilt Auslandtarif. Hoe komt die gekke site dan in hemelsnaam op die 32,70 euro terwijl 'ie geen prijzen ter beschikking heeft voor Mönchengladbach-Venlo én Venlo-Zandvoort om hem moverende redenen? Begrijpe wie begrijpen kan...

Ik ben wel benieuwd naar de echte prijs voor Mönchengladbach-Venlo. Zodra ik op de bijzonder gebruiksvriendelijke en overzichtelijke site van de VRR op ga zoeken wat dan hier wel de prijs is, word ik echter onverbiddelijk de bus in gejaagd op de dag erop.

Fig 6: De bijzonder gebruiksvriendelijke en overzichtelijke site van de VRR.

Treinen tussen Viersen en Venlo bestaan opeens niet meer en prijzen zijn dan helemaal een mysterie. Met wat omwegen denk ik het eindelijk gevonden te hebben via Tickets wählen > Ticketberater > zum Ticketberater, maar daar kom ik op een lege pagina uit met een gebrek aan 404. Dat gaat me geen tarieven opleveren. Tjonge, zijn de prijzen tot een staatsgeheim verworden? Nou, niet echt, maar je moet er wel voor gestudeerd hebben, want eigenlijk is het één grote ingewikkelde formule, want je moet - volgens de pagina van het EinzelTicket - het aantal zones (Preisstufen) nemen - die te vinden zijn in een overzichtskaart bij Preisstufen im VRR in een redelijk verscholen PDF'je - en na wat zoeken naar Wally naar waar Venlo en Mönchengladbach ligt op de kaart met zones, is de conclusie: er worden vier zones met de trein doorkruist. Gefeliciteerd, maar dan weet je het nog niet, want nu moet je op basis van het aantal zones nog eens de juiste Preisstufe kiezen. A is het niet, B ook niet, maar is het dan C? Je reis moet binnen één van de 19 'unterschiedliche Regionen' vallen, en welke dat zijn moet je ook nog eens terugvinden. Weer een beetje zoeken levert een aparte pagina over de 'nieuwe' Preisstufe C op, en ja hoor: helemaal onderaan, wanneer je na de onduidelijke afbeelding met regio 1 waar Venlo in staat Mönchengladbach niet aantreft, zijn zowel Venlo als Mönchengladbach te vinden in de afbeelding van regio 19. Glorie: de reis zou 12,50 euro moeten kosten. Een hoop gedoe om niks, want ik ben er helemaal niets mee opgeschoten en, sterker nog, ik ben mijn hele oorspronkelijke punt voorbij geschoten.

Even een paar stappen terug dus: ik wil gewoon van Venlo naar huis toe, maar dan vanuit Duitsland. Ik kan evengoed ook vanuit Keulen, via Venlo naar huis toe rijden, maar dan gebeurt er ook al iets opmerkelijks:

Fig 7: Köln-Venlo-Zandvoort

Köln ligt niet in het VRR-gebied en dan kan het alleen maar ingewikkelder worden. De site gaat om mijn leeftijd vragen en dan komt ze slechts met een Flexpreis, zoals eigenlijk de vorige figuur op bahn.de ook al toonde. Het is een stuk duurder geworden, en via Venlo rijden is dus eigenlijk eerder een verschrikking dan een praktisch iets, dus dan kan ik beter niet afspreken en eerder zonder voorkeur voor Venlo maar eens kijken naar alternatieven.

Fig 8: Köln-Zandvoort zonder expliciete notering via Venlo
Fig 9: Köln-Zandvoort

Aha! 19,90! Vanuit Keulen naar Zandvoort voor de figuurlijke 20 euro, ditmaal via Arnhem, nog wel. Nog steeds geen Venlo, maar opeens is die prijs wel sterk gedaald: in plaats van 25 euro Venlo-Zandvoort is dit 20 euro geworden voor Keulen-Zandvoort. Hoe kan dit? Wel, eigenlijk is het vrij eenvoudig te verklaren. Het sleutelwoord is Fernverkehr en alle IC's, EC's en ICE's behoren tot het Fernverkehr, een aparte tak binnen de DB, en alleen voor deze kunnen Sparpreisen opgeworpen worden. De vorige prijzen omvatten uitsluitend Nahverkehr, en tariefintegratie van twee verschillende tariefsystemen is een nachtmerrie voor iedere systeemontwikkelaar en vooral reiziger: zeker als deze gedoemd is om de site van de VRR hiervoor te gebruiken.

Voor Sparpreisen boeien de treinen in Nederland niet - het zijn de treinen in Duitsland die er toe doen, de treinen in het binnenlands verkeer. De EC in kwestie is afkomstig uit Klagenfurt in Oostenrijk, da's niet bepaald binnenlands verkeer, maar het deel van de route die gevolgd wordt (Keulen-Düsseldorf in dit geval) maakt dat dit 'binnenlands is', en omdat deze binnenlandse rit een afstand verlegt van minder dan 100 kilometer is deze prijs 19,90 euro en geen 29,90 wat het minimum is voor Sparpreisen op langere binnenlandse trajecten. Heel soms wil dat ook nog wel eens 19,90 zijn bij bijzondere acties, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Met al deze kennis in het hoofd, wil ik nu alsnog via Venlo. Met enkel Nahverkehr ga ik geen goede prijs eruit slaan, dus moet ik op de één of andere manier een 'logische' route bedenken waarin Fernverkehr voorkomt. De route van deze EC uit Klagenfurt is op te zoeken, en laat ik eens een paar stations verderop nemen als 'beginpunt', een oord waar ik eigenlijk ook nog naartoe wil: Andernach.

Fig 10: Andernach-Venlo-Zandvoort
Fig 11: Detailoverzicht Andernach-Venlo-Zandvoort
Fig 12: Alle haltes die hiervoor voorbij gekomen zijn: Köln Hbf; Mönchengladbach Hbf en Venlo

Conclusie: door niet Venlo als beginpunt te nemen voor een reis naar Zandvoort, maar een één of ander onbekend gat dat toevallig door een Intercity/Eurocity wordt aangedaan, kun je voor 19,90 euro van Venlo naar Zandvoort toe, in plaats van voor de gebruikelijke 25,10 euro. Wat scheelt het? 5,20 euro, zeker 20%. Als je toevallig wel uit Andernach komt, is dat alleen maar mooi meegenomen. Wel gelden een paar voorwaarden: zolang de voorraad strekt en het moet een zekere periode van tevoren gekocht zijn.

Begrijpe, wie begrijpen kan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten