zondag 3 december 2017

Nieuwe dienstregeling 2018

Nieuw jaar, nieuwe dienstregeling. Hier een analyse van de veranderingen met perspectief vanuit Zandvoort! Als vaste vertrektijd neem ik 8 uur in de ochtend. Het dient eerder voor mezelf om een overzicht te hebben in de wijzigingen, omdat ze Zandvoort als vertrekpunt nemen, maar evengoed dienen ze voor iedereen die vanuit Haarlem vertrekken moet, of vanuit Amsterdam.

Algemeen in Zandvoort:

Er komt hoogstwaarschijnlijk nieuw materieel in de loop van het nieuwe jaar! De precieze datum is niet bekend, maar tussen 2018 en 2020 worden de oude SGMm's uitgezwaaid en komen er nu SNG's voor in de plaats! Het kan zodoende zijn dat deze nieuwe treinen pas het jaar erna komen, maar er rijden er al een paar rond (in testmodus weliswaar).

De 'zomersprinter' tussen Zandvoort en Haarlem staat nu ook op de spoorkaart (die NS heeft opgekocht) vermeld, waardoor het een zekerheidje is dat deze kwartierdienst in de zomer zeker weer terugkomt.

Naar Maastricht/Heerlen:

Nu elke woensdag al een extra reistijd van 30 minuten, en dat zet zich voort: een reistijd van 3 uur en 24 minuten met de oude overstap in Amsterdam Centraal. Er zijn wel een paar maren. De eerste maar is: de directe trein naar Maastricht is vanuit Zandvoort niet sneller in Maastricht! De overstaptijd is ongemakkelijk lang met 29 minuten, maar er komt iets terug van een oude dienstregeling: een extra overstap in Sittard. Hoe dat zo? De intercity naar Heerlen vertrekt weer vanuit Amsterdam Centraal (waardoor de losse trein tussen Amsterdam en Eindhoven vervangen is door een trein naar Heerlen en er nu een losse trein naar Venlo vanuit Schiphol vertrekt). Deze vertrekt zo'n 20 minuten eerder dan de intercity naar Maastricht, en omdat deze intercity ook naar het zuiden rijdt, biedt deze weer een aansluiting met de stoptrein naar Maastricht Randwyck. Deze methode resulteert in een tijdwinst van 12 minuten ten opzichte van de directe trein naar Maastricht. Het snelst ben je echter als je de eerste trein van de dag in Zandvoort neemt, want enkel dan bestaat er een normale aansluiting van 5 minuten op de trein naar Maastricht, waardoor de reistijd zowaar 2:55 uur kan zijn. Hoe dat zo? De tienminutendienst rijdt vóór 7 uur namelijk nog niet, waardoor deze nog op de oude uren kan rijden.

Oud (buiten woensdag): 08:04 SP (asd) zvt - asd 08:35 > 08:40 IC (mt) asd - mt 11:05
Nieuw (eerste trein): 06:06 SP (asd) zvt - asd 06:36 > 06:41 IC (mt) asd - mt 09:01
Nieuw (erna): 08:06 SP (asd) zvt - ass 08:31 > 08:36 IC (hrl) ass - std 10:54 > 10:58 ST (mtr) std - mt 11:18

Markant detail: de snellere weg met de overstap in Sittard wordt niet door de NS-reisplanner gegeven alsof ze daarmee de stoptrein van Arriva willen negeren. Ik denk dat zij de luxe van de directe trein belangrijker vinden, omdat bij de query naar Venlo er altijd een krappe overstap in Roermond wordt gegeven op de stoptrein naar Venlo... van Arriva, die één minuutje eerder aankomt dan de intercity - van NS - uit Eindhoven. Begrijpe, wie begrijpen kan.

Naar Utrecht:

Van 1:03 uur naar 1:06 uur door schuivende vertrektijden. De aansluitende trein naar Maastricht is nu de intercity naar Heerlen geworden.

Naar Venlo:

Geen tijdswinst, alhoewel ik twee minuten later vertrekken kan en nu ook over kan stappen in Sloterdijk. Dat is prettiger, omdat ik zo de drukte op Centraal kan omzeilen. Dit geldt ook voor de ritten naar Maastricht overigens. Ik ben het alleen niet eens met de suggestie van de reisplanner hieronder dat ik in Utrecht zou moeten overstappen. Een overstap in Eindhoven is een pak prettiger omdat je daar meer kans hebt op een zitplaats. De overstap mag dan wel 15 minuten zijn, maar alsof de overstap van 12 minuten in Utrecht al zo kort is.

Oud: 08:04 SP (asd) zvt - asd 08:35 > 08:40 IC (mt) asd - ut 09:07 > 09:24 IC (vl) ut - vl 10:58
Nieuw: 08:06 SP (asd) zvt - ass 08:31 > 08:36 IC (hrl) ass - ut 09:12 > 09:24 IC (vl) ut - vl 10:58

Naar Groningen/Leeuwarden:

het was zo dat er twee overstappen nodig zijn om in Groningen te komen. Eén in Amsterdam op de - door de reisplanners stug voorgestelde - sprinter naar Zwolle of op de intercity naar Almere Centrum, naar Almere Centrum, om daar nog eens over te stappen op de intercity naar Groningen. Reistijd: 3 uur en 9 minuten. Met de nieuwe dienstregeling verandert er haast niets aan de reistijd: wederom 2 minuten tijdwinst omwille van het latere vertrek in Zandvoort. Eens in het half uur verandert de route - dat is gebleven, maar de plaats van overstap is verander: waar eerst in Amsterdam Centraal op een sprinter naar Amersfoort gestapt moest worden, om vanaf daar de intercity naar Groningen te kunnen nemen, wordt nu gekozen voor een overstap in Sloterdijk op de intercity naar Heerlen, tot in Utrecht, om daar op de intercity naar Groningen te stappen (via hetzelfde Amersfoort). Naar Leeuwarden is de halfuurkadans via Almere/via Amersfoort precies andersom: waarbij je met vertrektuid vanuit Zandvoort om :06 via Almere moet en om :36 via Amersfoort naar Groningen, moet je nu om :06 via Amersfoort en om :36 via Almere. In wezen verandert er in dat opzicht niet heel veel, behalve dat de reistijd om :36 forst afneemt, met wel 9 minuten.

Oud: 08:04 SP (asd) zvt-asd 08:35 > 08:53 SP (zl) asd - alm 08:53 / 09:08 IC (alm) asd - alm 09:28 > 09:33 IC (gn) alm - gn 11:13
Nieuw: 08:06 SP (asd) zvt-asd 08:36 > 08:53 SP (zl) asd - alm 08:53 / 09:08 IC (alm) asd - alm 09:28 > 09:33 IC (gn) alm - gn 11:13

Naar Zwolle:

Van 2:06 naar 2:04 uur reistijd. Er verandert niets wezenlijks, behalve dat nu voor de snelste route men niet in Amersfoort moet overstappen na een ritje met de sprinter, maar dat men nu in Utrecht Centraal moet overstappen na een ritje met de intercity.

Naar Nijmegen:

Waar het nu nog mogelijk is om met twee overstappen (een in Amsterdam Centraal, en een in Utrecht Centraal) binnen 1:58 uur in Nijmegen te komen, komt men nu steevast een heel kwartier later aan in Ede-Wageningen, Arnhem of Nijmegen. Boe! Aansluitingen met het vervoer naar het buitenland in Arnhem of Nijmegen komen op die tijden niet echt in het gedrang.

Oud: 08:04 SP (asd) zvt - asd 08:35 > 08:40 IC (mt) asd - ut 09:07 > 09:09 IC (nm) ut - nm 10:02
Nieuw: 08:06 SP (asd) zvt - ass 08:31 > 08:45 IC (nm) ass - nm 10:17

Naar Alkmaar:

de overstap op de sprinter naar Alkmaar was met ingang van de 2017-dienstregeling al vergroot omdat vaak de overstap niet gegarandeerd worden kon. Dat blijft in stand: een overstap van 14 minuten in Haarlem. Geen tijdwinst, op de latere vertrektijd in Zandvoort na. Naar Den Helder en Enkhuizen verandert er evenmin iets.

Naar Hengelo/Enschede:

er verandert niets wezenlijks. Een lange overstap in Amsterdam op de treinen richting Amersfoort (eens in de twee uur per intercity Berlijn) en vanaf daar na overstap verder richting Enschede blijft hetzelfde.

Naar Gronau/Bad Bentheim:

met ingang van deze nieuwe dienstregeling zou er een directe trein komen van Hengelo naar Bielefeld, maar die is uitgesteld tot 14 januari. In het verleden heeft er al eerder een Grenslandexpress gereden tussen Hengelo en Bad Bentheim bij wijze van proef, maar nu wordt het traject langer gemaakt. Blauwnet, de verzamelnaam voor de regionale vervoerders in en rondom Overijssel (bestaand uit Keolis (voorheen Syntus) en Arriva) omslaat, zover mij bekend is, ook trajecten naar Duitsland. Het punt is een beetje dat met Keolis als nieuwe treinvervoerder tussen Zwolle en Enschede eigenlijk onder één hoedje speelt met Keolis Deutschland (onde rde naam Eurobahn, die ook al bestaat tussen Venlo en Hamm (Westfalen)), die de dienst tussen Hengelo en Bielefled zal uitvoeren. Het zou zowaar goed kunnen dat er paaltjes komen op de stations Gronau, als ik tenminste de kaart bekijk op https://blauwnet.nl omdat die lijnen doorlopen in Duitsland. In Bad Bentheim en verder zullen alvast geen paaltjes komen, zo valt te herleiden uit de lijnfolder van 2018 van Eurobahn. Reizigers tussen Enschede en Glanerbrug mogen alvast wel in- en uitchecken bij Blauwnet in plaats van bij NS.

Naar Leiden:

deze verbinding verslechtert volgens de reisplanner: waar nu nog een aansluiting in Haarlem van vijf minuten bestaat op de intercity naar Vlissingen (reistijd tot Leiden: 36 minuten), wordt nu doorverwezen naar de sprinter naar Den Haag Centraal, na een overstap van 8 minuten in Haarlem (nieuwe reistijd tot Leiden: 43 minuten).

Oud: 08:04 SP (asd) zvt - hlm 08:15 > 08:20 IC (vs) hlm - ledn 08:40
Nieuw: 08:06 SP (asd) zvt - hlm 08:17 > 08:25 SP (gvc) hlm - ledn 08:49

Echter: in theorie zou de intercity naar Vlissingen alsnog gehaald worden kunnen, omdat met een overstaptijd van drie minuten het met goed positioneren toch nog mogelijk zou kunnen worden om de intercity naar Vlissingen te kunnen halen. De aankomsttijd van die trein in Leiden verandert niet: die blijft op 08:40 in Leiden Centraal. Als de trein dan toch niet betrouwbaar blijkt kan de oude truc met bus 80 weer uit de doos gehaald worden, met vertrektijd 08:08 vanaf het busstation in Zandvoort, aankomsttijd 08:20 in Heemstede-Aerdenhout, overstaptijd van vijf minuten en daarna diezelfde intercity vanuit Heemstede-Aerdenhout om 08:25.

Verder met het sprinterverhaal is de reistijd naar Den Haag Centraal van 52 minuten gestegen met 10 minuten naar 1:02 uur. Naar Rotterdam is dit van 1:14 uur nu één minuut korter geworden, met overstap op Amsterdam Sloterdijk en op Schiphol, per Intercity Direct, naar 1:13 uur. Voor wie geen trek heeft in een 2,40 euro toeslag tijdens de spits: veel plezier met de overstap in Haarlem van 20 minuten op de intercity naar Den Haag Centraal, met extra overstap in Leiden Centraal op de intercity naar Dordrecht. Reistijd: 1:27 uur (13 minuten langer).

Naar Antwerpen:

vier keer overstappen om in Roosendaal te komen in 2:17 uur inclusief Intercity DIrect, of één keer in 33 minuten overstappen op de directe intercity naar Vlissingen in 2:23 uur. Uiteraard neem ik dan liever de bus om hetzelfde te bereiken in een kortere tijd. Die aankomsttijd kán sterk uitmaken, zo weet ik dat van een paar jaar terug, om de aansluiting op de trein naar België in Roosendaal te kunnen halen, maar weet wel dat in België er ook een nieuw spoorplan ingaat en die valt gunstig uit: met vertrek 08:06 en aankomst 10:23 of 10:29 in Roosendaal kun je in beide gevallen de intercity naar Brussel halen, die om 10:48 vertrekt. Het is dus niet nodig om je je helemaal uit te sloven met vijf keer overstappen: gewoon eenmaal overstappen (of in drie minuten in Haarlem van spoor 1 naar 6 toe rennen natuurlijk met geluk) en het werkt evengoed. Wel een voetnoot: naast de intercity Brussel van :48 is er ook de stoptrein naar Puurs nog. Dienst vertrektijd is een half uur naar voren (of naar achteren, ligt eraan hoe je het ziet) geschoven: die vertrekt nu om :53, dus vijf minuten ná de IC Brussel. Als die IC dus niet rijdt, is er de stoptrein nog als plezierig alternatief. Met vertrektijd om 10:48 komt de IC Brussel in Antwerpen aan om 11:15, terwijl de stoptrein met vertrektijd 10:53 om 11:39 aankomt - genoeg om er nog een aansluiting te hebben op de eerstvolgende trein naar Brussel, en zo erg is dat nog niet. Wie per intercity van Roosendaal naar Brussel-Zuid rijdt, zal met vertrektijd 10:48 in Brussel-Zuid aankomen om 12:15 (in 1:27 dus). Wie met dezelfde trein tot Antwerpen-Centraal rijdt en overstapt in 11 minuten op de intercity naar Charleroi (van de NMBS) komt vijf minuten eerder aan om 12:10. Dat trucje was al bekend, maar nu wordt het nog mooier wanneer je met de stoptrein vertrekt uit Roosendaal om 11:53: deze stopt als eerste in Essen (net over de grens) om 10:59. Twintig minuten later vertrekt daar een intercity om 11:19 naar Charleroi-Sud, die om 12:40 aankomt in Brussel-Zuid - een half uur later dus. Dat is een stuk plezieriger dan wanneer je een vast uur moet wachten op de volgende, maar ja, als je de gewone intercity al nemen kan... waarom zou je jezelf dan moeten opschepen met een onnodige vertraging van 30 minuten? Als je echter al op voorhand weet dat de intercity vanuit Nederland naar Brussel niet rijdt, heb je wel een redelijk alternatief.

Naar Luik:

los van de snelste verbinding om 06:06, is bij een vertrek om 08:06 vanuit Zandvoort en een aankomst in Maastricht om 11:18 er een aansluiting van 31 minuten op de stoptrein naar Hasselt (aankomst 12:21 in Luik). Dit was in de dienstregeling van 2017 een intercity, dan wel een schijnintercity, omdat deze doodleuk overal stopt. Nu is er recht gedaan aan die status en is deze trein weer een stoptrein geworden. Voorheen vertrok deze 'intercity' om 11:49 vanuit Maastricht en kwam deze aan om 12:20 - nu komt de stoptrein standaard een minuut later aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten