vrijdag 30 juni 2017

23 juni 2017 - Tholen, Yerseke, Veere, Burgh-Haamstede

Op deze dag waarop het weer niet zo heel erg heet meer is, zijn de omstandigheden voor een wandeling ideaal, met ook nog eens een aangenaam windje erbij als extra. Het plan is om weer naar Givet in Noord-Frankrijk te trekken, maar dat plan kon voor de tweede keer op rij de prullenbak in. De eerste keer kon ik er niet komen omdat de NMBS-kaartenautomaat in Roosendaal defect was en ik zodoende geen losse Go Pass-1 kon kopen zonder teveel tijd te verliezen. Nu is een te grote vertraging van de IC Brussel de boosdoener die een aansluiting in Brussels Airport-Zaventem in rook op zou doen gaan. Omdat deze reis al een risicovolle was met een golf aan vertragingen die recentelijk heerst, heb een plan B meegenomen die bestaat uit het hoppen van dorpjes in Zeeland met buurtbusjes. Een divers geheel aan pure, rustige, onontdekte dorpjes en ontzettend drukke, door toeristen bezette dorpjes onder een aangename wind, over de Deltawerken heen.

Het Go Pass probleem

Ik schreef in de inleiding al iets over de eerste keer toen ik naar Givet wilde gaan, maar niet kon omdat de NMBS-kaartautomaat defect was. Simpel gezegd zijn de kaartenapparaten van de NMBS in het 'buitenland' (buiten België dus) nogal vaag. In Aken (in Duitsland) kan je helemaal niets met de automaat omdat deze gewoon niet in dienst is, en dat al heel wat jaren niet.

Als de automaat in Duitsland wel gewerkt zou hebben, zou het, net zoals de automaten in Nederland, het eigenlijk gewoon sterk uitgeklede ondingen zijn. In Maastricht zijn twee automaten te vinden, waarbij één van de twee automaten mijn pinpas niet kan lezen. Om naar Givet te komen reis ik via Roosendaal en daar staat dus ook zo'n automaat. Wat ik bedoel met 'sterk uitgeklede ondingen', is dat je er gewoon kaartjes kan kopen voor heel België, maar geen speciale producten. Je kan er geen abonnementen en passes zoals Go Pass 10, Go Unlimited en Railpass mee kopen (omdat de NMBS de schijn niet wil wekken dat je met die producten de grens over kan - ze zijn enkel geldig binnen België), maar de Go-Pass 1 is wel te verkrijgen. Om wel aan een pass te komen moet ik net over de grens naar de automaat in België zelf, zoals bijvoorbeeld in Essen.

Om met een kapotte kaartautomaat alsog voordelig te kunnen reizen, moet ik du eerst naar Essen toe, en van daaruit verder. Een retourtje Roosendaal-Essen kost zo'n €3,20 (incl. 100% korting Nederland omdat ik student ben) en dan moet ik een simpele Go-Pass kopen vanuit Essen naar eender welke bestemming in België. Normaliter kost een Go-Pass Roosendaal ook iets van €7,60 en als je die dingen los koopt, kost een gewone Go-Pass €6,00 en het stukje Roosendaal-Essen €1,60, dus eigenlijk kost het allemaal hetzelfde. De reis duurt in dit geval wel een half uur langer omdat doordeweeks ieder half uur een trein vertrekt vanuit Essen, maar ja. Na het debacle met de kapotte automaat heb ik mezelf voorzien van een Go Pass 10, zodat ik hoe dan ook een Go Pass tot mijn beschikking heb en ik alleen het stukje net over de grens nog moet kopen.

De route

07:35 op tijd BUS Zandvoort Busstation 80 Amsterdam Elandsgracht
07:45 op tijd - Heemstede-Aerdenhout Station Connexxion
07:55 op tijd 2 Heemstede-Aerdenhout IC Vlissingen
09:29 op tijd 4b Roosendaal NSR (controle: 1)
oponthoud
10:06 op tijd 4a Roosendaal IC Vlissingen
10:14 op tijd 2 Bergen op Zoom NSR (controle: 0)
10:19 op tijd BUS Bergen op Zoom Station 108 Sint-Annaland
10:34 op tijd - Tholen Grindweg Connexxion
lopen
11:41 op tijd BUS Tholen Vliethof 107 Bergen op Zoom
12:03 op tijd - Bergen op Zoom Station Connexxion
12:15 op tijd 2 Bergen op Zoom IC Vlissingen
12:34 op tijd - Kruiningen-Yerseke NSR (controle: 0)
12:46 op tijd BUS Kruiningen Station 599 Yerseke Dam
12:52 +4 - Yerseke Marijkelaan Connexxion
lopen
13:47 op tijd BUS Yerseke Molenstraat 27 Goes
14:12 +2 - Goes Station Connexxion
14:16 op tijd 1 Goes IC Vlissingen
14:29 op tijd - Middelburg NSR (controle: 0)
14:38 op tijd BUS Middelburg Station 584 Veere Kaai
14:55 op tijd - Veere Kaai Connexxion
lopen
15:56 op tijd BUS Veere Kaai 584 Middelburg
16:15 op tijd - Middelburg Station Connexxion
16:23 op tijd BUS Middelburg Station 133 Oude-Tonge
17:04 op tijd - Burgh-Haamstede J. M. Beijelaan Connexxion
lopen
18:09 op tijd BUS Burgh-Haamstede Noordstraat 133 Oude-Tonge
19:12 op tijd - Oude-Tonge Busstation Connexxion
19:15 op tijd BUS Oude-Tonge Busstation 436 Rotterdam Zuidplein
19:51 op tijd - Rotterdam Zuidplein Connexxion
20:08 op tijd MET Rotterdam Zuidplein D Rotterdam Centraal
20:20 op tijd - Rotterdam Centraal Station RET
20:42 op tijd 9 Rotterdam Centraal IC Amsterdam Centraal
21:39 op tijd 3 Haarlem NSR (controle: 1)
21:45 op tijd 8 Haarlem SP Zandvoort aan Zee
21:55 op tijd 2 Zandvoort aan Zee NSR (controle: 0)

Hoe de reis verliep

Naar Givet toe is een reis die nogal tricky is. De reis naar België toe en de reis naar de grens om van daaruit de bus te nemen is een reis die krap genoemd kan worden. Om het chronologisch te noemen: van Zandvoort naar Roosendaal omvat een overstap van 4 minuten in Haarlem, wat al riskant is. Dit heb ik vermeden door de bus te nemen (komt die toch nog van pas na de verandering in de dienstregeling van 2017) en een langere overstap in Heemstede-Aerdenhout voor lief te nemen. Eenmaal in Roosendaal heb ik tijd genoeg om nog een los kaartje te kopen voor tot net over de grens, maar dan moet ik wel zeker weten dat de trein stipt vertrekt.

Onderweg naar Roosendaal toe zag ik al dat er een storing was geweest tussen Lage Zwaluwe en Oudenbosch. Op het moment van reizen was de storing intussen voorbij en het signaal "De vertraging neemt af" was al gegeven en om zeker te zijn dat het geheel goed verliep, controleerde ik de status van de trein naar Brussel.

Aangekondigd is de trein van 8:48 met +37, wat vast te maken heeft met de verstoring aan het begin van de dag, maar de trein erna, die van 9:48 staat zonder vertraging aangekondigd. Ik kijk op de site van de NMBS om daar de status van mijn trein van 9:48 te controleren en tot mijn verbazing staat de trein van 8:48 als stipt aangegeven en staat er een rood kruis bij de trein van 9:48 met de mededeling dat deze gedeeltelijk afgeschaft is.

Dit klinkt al zorgwekkend, maar ik hoefde toch al niet naar Brussel-Noord en verder, hooguit tot Brussels Airport-Zaventem. Van de informatie via bahn.de werd ik ook niet veel wijzer, maar vlak voor aankomst in Roosendaal was plots de status van de trein van 9:48 omgeslagen...

+32! Waar ken ik dat toch van, die getallen die oplopen in de 30 minuten? Ik geloof helemaal niets van dat getal, maar iedere display op station Roosendaal vermeldt hetzelfde: +30 minuten. Ik bevraag het personeel aldaar en die zegt dat het inderdaad te maken heeft gehad met de verstoring bij Lage Zwaluwe. Wat ik ervan begreep, was dat er een defecte locomotief was die om moest lopen, die daardoor het hele verkeer vast liet lopen. Een locomotief van een Benelux? Dat zal ik niet meer te weten komen, maar ik wist alvast zeker dat de aansluiting van 28 minuten - ondanks de riante omvang - te riskant is. Ik kan niet zeker weten dat de trein onderweg naar Roosendaal nog meer vertraging oploopt en dat er vertraging afgaat vanaf Antwerpen omdat een half uur na de L-trein in Essen er nog een intercity vertrekt richting Brussel, die de trein op zou kunnen houden. Het gevoel bleek uitiendelijk gegrond: er is zelfs nog vertraging bij gekomen, getuige deze opgehaalde gegevens bij de NMBS:

De vertraging stabiliseerde zich in Antwerpen, nam licht af, maar het was niet genoeg om binnen de marge van 28 minuten te komen.

Ik had tijd om een plan B te maken en dat plan B had ik al voorbereid: Zeeland, maar waar in Zeeland? Ik had een lijstje aan bestemmingen en ook plattegronden, maar uiteindelijk hield ik het bij dorpjeshoppen op Tholen, Zuid-Beveland, Walcheren en Schouwen-Duiveland met buurtbusjes.

Om in Tholen te komen, moet ik naar Bergen op Zoom, en dat wil zeggen dat ik eigenlijk in Roosendaal had blijven kunnen zitten, ondanks een halfuurdienstregeling. Tholen ligt net over de grens met Noord-Brabant en het is een dorpje waar geen enkele toerist te vinden is op het moment waarop ik het bezocht heb. Het ligt wat afgelegen en het ligt er anoniem bij, samen met Sint-Annapolder, maar desondanks is het een mooie bestemming voor degenen die het pure protestantse Nederland willen beleven met een authentieke kern, een paar diverse molens (één die te bezoeken is) en een grote kerk in Brabantse Gotiek, zoals dat in Mechelen terug te vinden is. De weg terug gaat over dezelfde route naar Bergen op Zoom, om van daaruit de trein naar Kruiningen te nemen.

Dit is al een tijdje dicht en zo gelaten.
Grote Kerk
De Hoop, een molen in Tholen, en zo is er nog wel een.

Kruiningen-Yerseke is letterlijk een station buiten de bewoonde wereld, met een snelweg die er vlak langs loopt en een bedrijventerreintje dat er tegenaan ligt, maar de dorpen die in de naam van het station vermeld staan - Kruiningen en Yerseke - liggen ook alles behalve in de buurt, met een afstand van respectievelijk 2,6 kilometer en 3,3 kilometer. Het is eigenlijk verwonderlijk dat zo'n station zelfs nog helemaal opgewaardeerd is met nieuwe perrons, een vertrekstaat en zelfs heuse CTA's waarvan je je zou kunnen afvragen waarom die er in godsnaam geplaatst zijn als er toch maar een stokvaste dienstregeling heerst met zo'n laag aantal reizigers. Zelfs Overveen heeft geen CTA's, maar ja, misschien heeft het wat met de intercitystatus ervan te maken.

Omdat Yerseke - mijn tweede bestemming - zo ver weg ligt, moet ik met het OV, maar omdat het aantal reizigers zo laag ligt is alles eigenlijk beperkt tot een uurlijkse buurtbus. Ik had ook via Goes de reguliere bus 27 kunnen nemen naar Yerseke, maar ik probeer zo veel mogelijk dezelfde routes te vermijden, wat maakt dat dit kringlijntje mijn keuze is geworden.

Yerseke is bekend van zijn mosselen, maar ook van zijn oesters en de aanwezigheid van de oesterindustrie is een stuk prominenter aanwezig dan die met de mosselen. Als je verwacht dat je een strand aan zal treffen in Yerseke zit je verkeerd - de hele kustlijn is gedomineerd door de oesterputten. De hele havenregio ziet er niet modern uit, eerder oud en traditioneel en rauw, maar het is dan ook bijna het equivalent van Volendam, zonder allemaal toeristen van overal ter wereld die denken het typische Nederland aan te treffen, maar eerder alleen maar Belgische toeristen die van de saveur in Nederland komen genieten.

Putten in Yerseke voor de oesterkwekerijen
Havenbeeld
Straatbeeld
Hervormde Gemeente Yerseke

Zoals eigenlijk al aangestipt heb ik, om de ring compleet te maken, gekozen voor de directe bus naar Goes. De bus rijdt door het platte polderlandschap, langs Wemeldinge, maar de rit duurt wat langer dan voorzien. De normale overstaptijd voor de trein naar Amsterdam is slechts 2 minuten en voor de trein naar Vlissingen is dat 4 minuten, en de bus komt ook aan met 2 minuten vertraging, wat maakt dat de mensen die naar Amsterdam toe moeten met deze bus dus nu grandioos de pineut zijn. Het is dat ik de andere kant op moet, maar ja...

Middelburg, het volgende overstappunt, is een schitterend station, met een schitterend laag perron. Volgens mij is dit ook het laagste perron in Nederland, met een opstaphoogte zoals die in België bij kleine stopplaatsen gewoon is. Het stationsgebouw past perfect bij de rest van de stad en de wachtruimte is nog open. Het busstation ziet er ook fris uit, maar waarom het geen perron B kent is mij vaag. De tweede buurtbus van de dag is lijn 584 naar Veere.

De afstand tussen trein en perron is voor Nederlandse begrippen gigantisch te noemen.

Veere is, in tegenstelling tot Tholen, wel volgestookt met toeristen, voornamelijk uit Duitsland. Het is een beetje, samen met Westkapelle, het paradijs voor de Duitsers met nog enigszins Duitstalige ontvanst. De buurtbusjes worden zelfs gebruikt door Duitsers, maar het blijkt niet duidelijk welke bus er nu naar Westkapelle gaat en zo vraagt een groepje wandelaars bij twee bussen achter elkaar of deze naar Westkapelle gaat. Allebei de bussen leveren een negatief antwoord op, maar bij de derde bus die zou moeten komen, zou dat vast anders geweest zijn. Eigenlijk had ik die bus ook moeten nemen, maar dat liep anders uit. Mijn planning voor plan B die ik al had was gebaseerd op een reis die twee uur eerder was, maar dat plan is opgeschoven en ik ging er vanuit dat alle bussen tenminste een uurdienstregeling hebben, maar de bus van Veere naar Serooskerke en Westkepelle rijdt eens in de twee uur en op het moment dat ik de wandeling in Veere erop had zitten, had ik nog een heel uur te spenderen. Dat was alles behalve praktisch, maar ja, last-minute plannen zijn met het OV zonder voorbereiding altijd een garantie tot verrassingen. Het was intussen half 4 en ik besloot de buurtbus terug weer naar Middelburg te nemen en ik zag dat er een bus (862) naar Middelburg gaat om 15:39, maar dat bleek een zomerbus te zijn en ik was precies naar Zeeland gekomen op de dag vóór die zomerdienstregeling inging... Ik kon wachten op de reguliere buurtbus 584 die een half uur later zou komen.

Veere
Grote Kerk
Veere is bijgenaamd de 'Stokrozenstad' omwille van deze rakkers.
Ze zijn overal aan te treffen.
De Koe

De laatste bestemming is Burgh-Haamstede en dat zou ik bereiken met de goed gestoffeerde lijn 133 naar Oude-Tonge, een rit door Zeeuwse lege, platte landschappen, over de dijken en bouwwerken van de Deltawerken, een erg mooie route, zeker op een zonnige zomerdag. De bus is van het merk Iveco en het heeft USB-aansluitingen aan de rechterkant. Na Burgh Haamstede zou ik een heuse touringcar krijgen van het type Integro, die een beetje de tegenhanger is an de bussen die op lijn 19 rijden, die van Iveco zijn.

Bus 133 rijdt over de Deltawerken - een indrukwekkende reeks bouwwerken, zeker gezien vanuit de bus. Bij mooi weer een zeer aan te raden tocht.
Burgh, J.M.Beijelaan
Nederlands Hervormde Kerk
Hervormde Kerk
Slot Haamstede

Ik had kunnen kiezen om naar Spijkenisse te kunnen gaan, maar die route had ik al eens afgelegd, dus ben ik blijven zitten bij Renesse, naar Oude-Tonge, om daar één van de meest zuidelijke buslijnen onder de R-Net-vlag te nemen naar Rotterdam Zuidplein. Het is echt een snelbus met maar hooguit twee tussenstops bij knooppunten gelegen aan snelwegen. De reis naar Zandvoort terug nadien is geschiedenisloos, met de intercity van Rotterdam naar Haarlem die op tijd bleef, idem dito voor de sprinter naar Zandvoort aan Zee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten