zondag 13 december 2015

3 september 2015 - Pendelen (deel 20)

Het weer

Het is een ronduit regenachtige dag, maar de lucht is een mix aan allerlei kleuren: blauw, voornamelijk grijs, ochtendrood, maar ook een zeer helder waarneembare regenboog draagt bij aan de kleuren in de lucht.

De heenreis

De regenboog behoefde wat tijd om vast te leggen en door het lange gewacht reed bus 80 net voor mijn neus weg. De volgende bus zou hoe dan ook veel drukker worden besefte ik me. En zo geschiedde: scholieren en andere laatontwakers. De bus kwam aan op de vertrektijd en dat nog eens uit een war ongebruikelijke richting. De aankomst in Heemstede was ook vertraagd met drie minuten, terwijl de intercity naar Den Haag die normaal gesproken op hetzelfde tijdstip aankomst als de bus vanuit Zandvoort ook twee minuten had. Baten had dat niet, want de trein vertrok ook nu voor mijn neus. Dit begint een beetje de dag van de gemiste aansluitingen te worden. Bij aankomst in Leiden Centraal staat de intercity naar Den Haag nog te wachten terwijl deze al twee minuten terug weg had moeten zijn. Ik had over kunnen stappen op deze trein om zo eerder in Den Haag aan te kunnen komen, maar dat deed ik niet omdat de trein reeds propvol zat (in de spits een vierledig stel, dan weet je het wel). Zo bleef ik zitten in de sprinter naar Den Haag, waar de airco uit het niets begon te blazen en van de coupé een rijdende ijskast maakte. Meer opmerkelijk: geen afgezonderde stoeltjes meer in de eerste klas: ze zijn immers allemaal bezet!

De sprinter gaf als aansluiting de intercity naar Enschede, maar de intercity naar Utrecht zou eerder vertrekken met een DDZ, dus werd het de laatstgenoemde. Bij het sluiten van dr deuren werd het plots donker in de trein omdat de lichten uitvielen. Omdat het station zelf niet in helder daglicht staat, was dit een uitnodiging om ervaren te worden als avondduister, maar gezellig voelde het wel aan.

De trein stond plots stil: een gevalletje noodrem, denk ik. Dat had een vertraging van vier minuten tot gevolg. Even later staat de trein plots wéér stil, vlak voor Gouda, en dit kan volgens mij geen noodrem geweest zijn, zo twee keer plots na elkaar. Ik vermoed een technisch euvel. De conducteur zegt niets over de oorzaak.wel is raar dat op 9292 de aankomst op 08:59 is geschat en precies na die twee stilstanden is het ook 08:59 geworden.. Verband?

De terugreis

De weg terug was er eigenlijk een zonder geschiedenis. Geen vertragingen, geen moeite met overstappen... ik heb gewoon niets te schrijven gehad voor de terugrit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten