vrijdag 14 augustus 2015

29 juli 2015 - Pendelen (deel 7)

Het weer

Het weer weet zelf niet echt wat het moet zijn vandaag, met in de vroege ochtend heldere blauwe plekken tussen de grijze, naderende ophopingen door. De zon was wel op bepaalde momenten volop zichtbaar, maar de zon bleef proberen zich achter de wolken zich verstoppen. Ter hoogte van Den Haag hield de blauwe lucht het voor gezien en werd het een wel heel erg donkergrijze boel. Het bleef desondanks droog, maar te Den Haag Laan van NOI barstte de hemel open: de regen knalde als vuurwerk op het dak en dat zorgde voor een hevig knallend geluid, niet zo heel veel later gevolgd door onweer. Op de terugweg leek alles weer vredig te zijn, ironisch genoeg...

De heenweg

Mijn derde poging om de NE-RD-666-mobiel vast te leggen mislukte, omdat de zoomfunctie niet zo handig ingesteld stond. Dat ruïneerde mijn humeur voor de heenrit, maar ach, eenmaal lopen naar de trein en dat gedachtespinsel is al weer spoedig verdwenen. De bus reed stabiel en wel door en komt een minuut te vroeg in Heemstede-Aerdenhout aan. De trein naar Dordrecht kan zo perfect gehaald worden: hij komt net aanrijden op het perron op het moment dat ik incheckte.

Te Leiden Centraal zie ik op ovtijden.com dat de sprinter naar Den Haag Centraal met de onmogelijke aansluiting weer vertraagd is. Twee minuten, dus de kans is daar dat ik hem zou kunnen halen. Eenmaal in Leiden zie ik tot mijn verbazing een DD-AR wegrijden met als eindbestemming Almere Oostvaarders. Ik heb die werkelijk daar nog nóóit gezien en evenmin lijkt me deze route nu ook niet echt een route waar de NS deze treinen nu zou gaan inzetten, als uitschot van alles... een prestigekwestie van formaat!

Ik hoopte slim te zijn om in de vierledige VIRM waar ik inzat helemaal naar achteren te lopen om zo dicht bij de trappen te zijn, ter bevordering van de overstap op de vertraagde sprinter. Die sprinter zie ik eigenlijk helemaal niet aankomen en ik kwam erachter dat naar achteren toelopen in een vierledig stel niet slim is, want niet alleen moet ik anderhalf rijstel terug lopen om bij de trappen toe te komen, het was aan het stortregenen en het stuk na de trap tot waar de trein gestopt is had geen afdakking, dus ik kreeg de volle lading. De volgende sprinter naar Den Haag van 08:10 ook was vertraagd (iets van drie minuten), maar ach, met een overstaptijd van 9 minuten excl. vertraging zou dat geen reden zijn tot paniek. Ik zou hoe dan ook speling hebben van een uur.

De regen kwam met bakken uit de lucht kletteren
Primeurtje: tram 3 reed zowaar weer

Voor de intercity naar Schothorst besluit ik eens om boven te gaan zitten voor de verandering (het was vol beneden) en aldaar is de reis vredig verlopen. De bliksem zag ik meermaals inslaan onderweg, maar schade heeft het voor mij in ieder geval niet gezorgd. De regen hield aan en op weg naar de bushalte zou ik nog eens goed nat worden...

Het busstation van Gouda liep gestaag onder

In de bussen van vorige week had ik al gelezen dat de spoorbrug bij Gouda waar alle bussen zowat onderdoor gaan richting het noorden verbouwd wordt, waardoor geen busverkeer mogelijk is. 9292 zwijgt werkelijk in alle talen en nee, er is niets vreemds aan, zo lijkt het. Bij het opzoeken van de route en het voor-de-zekerheid uitklappen van de tussenhaltes is er wel degelijk wat aan de hand: meer dan de helft van de haltes tot mijn halte zijn geschrapt en de bus rijdt om, langs het centrum.

De terugweg

Wonderlijk genoeg is het zowaar droog en warm! Dezelfde wolken als bij vertrek in Zandje liggen ook nu weer op de loer, maar ditmaal biedt dat weinig tot geen dreiging. Rotterdam is zelfs weer helder zichtbaar vanuit de sprinter naar Den Haag. De sprinter voelt aan als een intercity, het duurt een hele lange tijd voor we een keer stoppen - natuurlijk stoppen we nog wel een aantal keer - en zo voelt het aan dat ik weer vlot thuiskom: de moed tot uithouden is gegroeid.

Ik verlaat de sprinter in Heemstede-Aerdenhout om eens wat boodschapjes te zijn bij de supermarkt in de buurt en onderweg naar de volgende bushalte ná het station loop ik expres eens langs de auto die ik nu al drie keer voorbij ben gereden om die vast te leggen. Mijn dag is compleet.

Als bonus nog twee foto's van wat ik onderweg naar de bushalte voorbij Heemstede nog meer zag:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten