dinsdag 25 augustus 2015

13 augustus 2015 - Pendelen (deel 12)

Het weer

De temperaturen komen tegen de 30 graden aan en dat is toch wat anders dan die frisse lucht van gisteren, hoewel het tegen de avond het perfect zonder jas had gekund.

De heenweg

Het is weer raak tussen Schiphol en Leiden - ditmaal een sein- en wisselstoring. Dat maakt dat er een aantal treinen uitgevallen is in de loop van de ochtend. Dit zou voor mij logischerwijze geen invloed moeten hebben omdat de intercity naar Dordrecht en de intercity naar Den Haag Centraal allebei over de Oude Lijn rijden via Haarlem (en Heemstede-Aerdenhout). Desalniettemin opteer ik vandaag voor een tweede overstapmogelijkheid. De intercity naar Dordrecht stopt in twee Haagse stations: Laan van NOI en Hollands Spoor (veelal afgekort tot HS). Ik kan op beide stations eigenlijk overstappen op treinen in de richting van Den Haag Centraal, waarbij

  • te Laan van NOI een sprinter om 07:59 (0 min overstaptijd) en om 08:10 gaat;
  • te HS een intercity om 08:03 (1 min overstaptijd) en om 08:13 gaat.

Dan lijkt de optie voor HS interessanter omwille van de iets grotere overstaptijd en deze wordt ook het overwegen waard nu er rondom Leiden misère is met de seinen en wissels. Laan van NOI wordt immers bediend door sprinters uit Schiphol en als ik mijn zogenoemde onmogelijke aansluiting met de sprinter vanuit Haarlem mis en de sprinter erna is afgeschaft, dan ben ik gedoemd tot de tram en daar zit ik niet zo op te wachten. Nu bestaat het concept van de robuuste dienstregeling, maar uiteindelijk biedt alleen een blik op het plan van het desbetreffende moment duidelijkheid.

Nu schreef ik dat die storing theoretisch geen invloed op mij zou moeten hebben omdat het plaatsvindt op een heel andere lijn: mispoes! Ten eerste kreeg ik mee dat mijn intercity naar Dordrecht een quasi-sprinter wordt tot Leiden met stops te Hillegom en Voorhout - een rechtstreeks gevolg vanwege het uitvallen van de sprinter uit Haarlem. Een snelle blik op de lijst van treinen voor Leiden en Laan van NOI toont dat de helft van de treinen is afgeschaft. Nu mijn trein zelf ook vertraagd is door het spelen van sprintertje op de Oude Lijn (intercitymaterieel als de VIRM is niet gemaakt om onderweg continu te stoppen) en ondanks dat vanwege de eerdergenoemde robuuste dienstregeling de sprinter naar Den Haag Centraal van 08:10 nog wel 'gewoon' (ook licht vertraagd weliswaar) rijdt, vergeet ik een overstap in Laan van NOI en plan ik een overstap op mijn buffer die ik zonet introduceerde: Den Haag HS.

Ik heb nog niet eerder zo kort stilgestaan te Leiden Centraal en met vijf minuten vertraging vertrekt de intercity vanuit Leiden. Die vertraging zou overeind blijven staan, alhoewel er nog een minuutje afgesmokkeld werd, voor wat het waard was. Er werd gecontroleerd vlak voor HS, maar de reizigers van het beneden- en bovendek kregen voorrang terwijl wij in genade vielen, want ondanks dat ze langs onze stoelen liep, kreeg het omroepen van de volgende halte voorrang. In HS zou ik alleszins ook de intercity naar Den Haag Centraal vanuit Venlo niet meer halen, waarna de trein van 08:13 vanuit Roosendaal mijn trein maar werd. Ik probeer me intussen in te beelden hoe stampvol de trein naar Den Haag Centraal vanuit Laan van NOI zou gaan zijn nu... De sprinter vanuit HS was anders ook niet leeg, maar ja, door het aflopen van de trappen zou evenmin de trein vanuit Venlo te halen zijn omdat er - net als in Laan van NOI - geen cross-platform overstap bestaat en de weg met de trappen langer duurt (de intercity naar Lelystad daarentegen heeft wel een aansluiting op de sprinter naar Den Haag Centraal).

Den Haag Hollands Spoor

De intercity naar Gouda lijkt ten slotte ook nog De Vier Seizoenen (lente) van Vivaldi te spelen in het doorloopstuk tussen de twee bakken. Ondanks het bijna-controlemoment vlak vóór Den Haag HS ben ik weerom geen één keer gecontroleerd. Ook weigert 9292 nog steeds toe te geven dat mijn bushalte er voor twee maanden uit zal liggen en daarmee toont 9292 deze halte nog altijd foutief in het reisadvies.

Schijnbaar kan dit: een oud barrel aan boord nemen en door midden (uit elkaar halen) in twee stukken ergens neerdumpen in het fietsrijtuig. Nu kan je wel degelijk (race)fietsen gedemonteerd gratis meevoeren...

De terugweg

Half zeven verliet ik Gouda. Volgens mij is dat vrij laat t.o.v. andere dagen, maar het is niet de eerste keer dat ik met een sprinter naar Den Haag moet. Ik heb niet kunnen kijken hoe de situatie is rond Leiden en Schiphol, maar bij aankomst zal ik het wel zien, tezamen met de sprinter naar Haarlem die het hoogstwaarschijnlijk zal gaan worden als overstappende trein. In de sprinter zelf intussen zal ik onder het genot van een heerlijke airco die de trein koel blaast tegen een wit scherm aan moeten kijken.

Zowaar rijden alle treinen weer. Wel merk ik de hele terugreis door dat het materieel een beetje ontregeld is. De sprinter naar Haarlem uitzonderlijk een DDZ en eenmaal in Haalrm is de ijnterxity naar Den Haag een ICMm. In de trein naar Zandvoort stinkt het naar wiet.

Resumé

[80] Zandvoort > Heemstede
IC Heemstede-Aerdenhout > Den Haag HS
SP Den Haag HS > Den Haag Centraal
IC Den Haag Centraal > Gouda
[187] Gouda > Gouda
SP Gouda > Den Haag Centraal (controle: 0)
SP Den Haag Centraal > Haarlem (controle: 1)
SP Haarlem > Zandvoort aan Zee (controle: 0)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten