woensdag 15 juli 2015

8 juli 2015 - Pendelen (deel 1)

Dit blog dient zich om gebeurtenissen tijdens de reizen die ik maak te ventileren, maar laat ik eens dit blog gebruiken om eens de pendelblogger te spelen die ik al wilde zijn - het idee speelde al een tijdje in mijn hoofd - en hierzie, het eerste deel, m.a.w. de eerste werkdag.

Om in Gouda te geraken vanuit Zandvoort, moet ik voorbereid zijn, want ik kan veel kanten op. De ene route is aanlokkelijker dan de andere, niet alleen qua reistijd (deze is toch lang), maar ook m.b.t. aansluitingstijden. Ik zal hoe dan ook meer dan anderhalf uur onderweg zijn en binnen deze anderhalf uur kan er van alles mis gaan, wat mij maakt dat ik extra op mijn hoede moet zijn voor storingen. De eerste keer dat ik specifiek naar Gouda ging vanaf huis, eindigde onverbiddelijk in een storingrijke dag, want niet alleen een defecte trein op het traject Haarlem-Leiden zorgde voor een flinke dosis vertraging, ook de intercity naar Enschede reed die dag niet omwille van herstelwerkzaamheden. Voor vandaag kies ik dezelfde route als toen: als eerste de bus naar Heemstede-Aerdenhout, die voor al bekende lezers niet onbekend mag zijn: de overstap in Haarlem na de sprinter vanuit Zandvoort genomen te hebben is onaangenaam, vandaar dat de reis in Heemstede-Aerdenhout per trein zal beginnen.

9292 raadt mij aan om (met een aankomsttijd van de bus om 07:30) de intercity naar Den Haag te nemen van 07:48, terwijl om 07:33 de intercity Dordrecht vertrekt. Dit scenario is identiek aan het verhaal van de reizen naar Belgiƫ via Roosendaal, dus de IC naar Dordrecht it's gonna be. Een zesledige VIRM duikt op, nog niet vol zelfs nog, ondanks dat we hier midden in de spits zitten. Oorspronkelijk zou ik in Den Haag Laan van NOI aankomen om 07:59 en daar overstappen op de sprinter van 08:10 naar Den Haag Centraal (of eventueel metro E als dat sneller is) maar ik ontdekte dankzij de wifi in de trein dat de sprinter vanuit Haarlem - ook naar Den Haag Centraal - van 07:59 (dezelfde tijd als mijn aankomst) vertraagd was en dat deed het idee opdoemen dat ik hier een goddelijke, haast onmogelijk aansluiting kon halen. De trein kwam aanrijden bij het verlaten van de trein en na met een gestaag tempo de trappen bedwongen te hebben geschiedde de overstap feilloos en zo kon ik met zeven minuten overstaptijd de intercity naar Utrecht Centraal halen, een zesledige DDZ en dat is wel nodig ook, want deze trein geniet een gemiddeld hoge bezettingsgraad.

De terugweg was er een van de dobbelsteen: de eerste de beste geschikte trein nemen en dan zien we wel. De rit vond plaats met de intercity naar Amersfoort Schothorst (overstap in Utrecht) om met een collega een stukje mee te rijden in de stacabine (drukte alom met andere woorden). Het is nooit een goed idee om via Utrecht te reizen, want ja, als je ergens zelden een garantie op een rustige zitplaats krijgt, dan is het daar wel in het drukst bezochte treinstation van het land. De trein naar Den Helder is daar zeker geen uitzondering op. Deze rit is er een zonder geschiedenis - evenmin is dat de rit naar Zandvoort. De rit duurde langer dan twee uur en ergens is dat raar als bedacht wordt dat de heenrit geschat iets meer dan anderhalf uur geduurd heeft (incl. bussen)...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten