dinsdag 28 juli 2015

22 juli 2015 - Pendelen (deel 5)

De chauffeur was druk met het lezen van iets voordat de bus definitief vertrok en zo verlieten we het busstation vrij zinloos een minuut later. Een paar haltes verder besloot een koppel met de kinderwagen via de voordeur binnen te komen en alhoewel dit lukte, ging dit niet echt van harte. Het is haast wat de mensheid zo kortzichtig maakt, maar ja, wat wil je ook in zo'n omgeving. Nog wat haltes later stapte een meid met allemaal zwarte elleboog- en kniebeschermers en een klein blauw skateboard in die een tijdje later alweer de bus uit ging en boven deze ene minuut ging er nog een extra minuut bij die inhield dat ik de intercity naar Dordrecht voor het eerst weg zag rijden te Heemstede-Aerdenhout. Een kwartiertje wachten op de directe intercity naar Den Haag Centraal was het gevolg en zo word ik toch in het keurslijf van 9292 gehesen, want die verbinding probeert de site mij al vanaf dag 1 aan te smeren.

Tijdens het wachten komt de volgende bus 80 aan, op tijd en dat maakt de reizigers daarvan dat zij de intercity naar Den Haag Centraal kunnen halen - iets wat vrij uitzonderlijk is met een aankomsttijd van 07:47 en een vertrektijd van 07:48, maar ja, als ik tot tweemaal toe de overstappen in Utrecht Centraal en Gouda haal, dan kunnen zij dat ook met dezelfde kansenverhouding. Op het station prijkt een groepje reclameborden met aanbiedingen van boeken, waaronder de alom bekende Stephen King die natuurlijk met vijf sterren bekogeld werd door het Goede Volk. Ik was nog niet van de Stephen af, want ook in de trein werd naarstig naar Dr Sleep (van dezelfde 'Steeph') gelezen door een vrouw in de enige rij vis-a-vis stoelen van de onderste verdieping. De intercity naar Den Haag Centraal vertrekt met een tweetal minuten vertraging die ter hoogte van Leiden Centraal alweer ingelopen zijn.

Eenmaal in de trein probeer ik ook vanaf Leiden Centraal een aparte dienstregeling voor vanaf daar bij elkaar te frummelen, maar ik krijg de sprinter Alphen aan den Rijn - Gouda aangesmeerd met een overstaptijd van drie minuten (hier is drie minuten opeens wèl ok, terwijl dat met de intercity Dordrecht niet het geval was... Heemstede-Aerdenhout is een hel met de weg van de bus naar de trappen en de bouwval aan perrons zeker?) maar natuurlijk ga ik dat niet doen: ik blijf zitten tot het eindpunt, waar de gebruikelijke intercity naar Amersfoort Schothorst haalbaar is, om daarna eenmaal in Gouda weerom precies dezelfde bus heb met nog meer overstaptijd dan wanneer ik het spits-sprintertje neem. Dat sprintertje heeft drie dagen op rij (iets meer dan een week terug) een vertragingsperiode gehad: 14 juli +2, 15 juli: +3, 16 juli: +2, maar sindsdien is alles stipt verlopen, dat wel. Ik vertrouw deze daarom niet zo, maar ik hou hem graag als reserve gereed.

De trein was al goed gevuld, maar nu moest Leiden Centraal nog komen. De drukte viel behoorlijk mee, maar dat is de luxe van het helemaal voorin zitten waar niemand voor 'n spontane lol naartoe komt rennen c.q. de coupés voor komt doorstruinen. Zeven minuten voor de trein naar Amersfoort Schothorst die in zo'n dienstregeling zit waarbij een keer in het uur (:24) een directe trein naar Schothorst gaat terwijl een half uur later een overstap noodzakelijk is (:54) met ook een trein naar Schothort, maar dan vanuit Schiphol, met een overstap in Amersfoort zelf. De intercity Vlissingen passeert ons, maar deze zullen we (met de gebruikelijke vage boog langs het spoor vlak voor Den Haag Laan van NOI) weer inhalen te Laan van NOI omdat deze trein van mij niet in Laan van NOI stoppen zal.

Voor aankomst roept de conductrice weer op systematische wijze om dat we geheel volgens dienstregeling aangekomen zijn, maar ook dat we uit- en in moeten checken bij een andere reisaanbieder en da's apart, omdat altijd het woord 'vervoerder' gebruikt werd, maar ja, variatie mag er wel eens zijn, net als dat de VIRM ook wel eens een keertje voor de grap een ICMm mag zijn.

De trein is al intussen tot de perrons gekomen en iemands iPad met het opschrift 'als Boxtelnaar geboren' wordt ook afgesloten en dichtgeklapt. Het merendeel staat al vroeg op (ik ook, om 6 uur zelfs, haha, flauw - nee, ik doel opstaan uit de stoelen), nog voordat de trein is opgehouden met schommelen en dat is onverstandig, want bij volledige stilstand kan ik alsnog een derde voor zijn die al op de voeten stond.

Het welbekende hartslagapparaat te Den Haag Centraal gaat weer aan voor iedereen die niet meer verder rijdt met de biep-biep per gelezen kaart, hoewel een enkele foutmelding het harmonische rythme ernstig verstoort. De intercity naar Schothorst bestaat weer uit een zesledige VIRM en het is er weer een die verderfelijk sterk meurt. Het lijkt een beetje op een erwtensoep met rotte ingrediënten, gaar kokend, zonder deugdelijke afvoer. Het zou zowaar ook een volgescheten luier geweest kunnen zijn. Nee, deze treinen zijn het algemeen geen pleziertje om mee te reizen in deze toestand, zeker met een gebrek aan airco (ik vraag mij af of die oude VIRMs dat wel hebben). Geef mij maar een ICMm ondanks het enorme lawaai van de wél aanwezige airco. Op een gegeven moment werd ik zelfs niet goed van die afschuwelijke lucht, maar even volharden lukte prima met mijn hand als gasmasker.

Het valt mij eigenlijk nu pas op dat ik Rotterdam in de verte kan zien op het traject Den Haag Centraal-Gouda, want die vorm van de Erasmusbrug, de Rotterdam en de Euromast zijn onmiskenbaar. En plots reed daar de VIRM met bestemming Amersfoort Schothorst voorbij. Even komt daar een enorm vraagteken opdoemen, maar het is echt waar: deze komt uit Rotterdam en deze gaat natuurlijk koppelen met deze trein hier te Utrecht. Ja, als ik niet in slaap was gedonderd die ene dag had ik dat óók niet geweten. Gezegd werd: we komen aan om :42 (toch ook wel een minuut later) maar uiteindelijk bleek het bijna :45 te zijn en dat werd weer haasten naar de bus... wel weerom op tijd aangekomen.

Op de terugweg had ik heel even de indruk dat de bussen de vervallen bushalten die weer sinds een tijdje in gebruik zijn nog steeds aan het negeren zijn omdat ik al een bus voorbij zag rijden (niet aan mijn halte), maar de bus (die 9292 natuurlijk straalhard negeert) komt weliswaar met vijf minuten vertraagd aan. Dit zou mijn snelste rit naar huis worden met anderhalf uur en een beetje en een thuiskomst van 7 uur, als alles goed gaat tenminste. De moeheid keert weer terug en gedurende de reis moest ik de vermoeidheid tegen gaan. Ik overleefde het en 'vergat' ditmaal niet uit te stappen in Haarlem waar ik de laatste zomertrein van de dag kon nemen. Ik geraakte op tijd en wel weer thuis. De krant gaat over een week met vakantie en dan zullen die twee dagen per week tot en met 7 augustus wel leeg worden. De treinen ten minste dan. Misschien toch maar eens een boek meenemen dan als plaatsvervanger... In Zandvoort stond er overigens vrij uitzonderlijk een VIRM klaar, net als vanochtend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten