vrijdag 29 mei 2015

27 februari 2015 - Baarle-Nassau - Baarle Hertog - Gouda

De lente is aanstaande, de nawinter is officieel verdwenen, maar op het moment dat ik de geografische puzzel van het land besloot te bezoeken was het nog een onaangenaam koude bedoeling. Ik ging naar het Noord-Brabantse Baarle-Nassau, waar de administratieve chaos tot een onvoorspelbare route leidde met gebieden, wegen en hele huizen die tot de verbeelding spraken qua ligging en hoe deze eruit zagen.

Grenzen. Daar ging de reis naar Baarle over!

Meer foto's vind je HIER.

De route

Het is niet echt een conventionele route, om over te stappen op drie frequent aangedane verkeersknooppunten, maar desondanks was het prima te doen qua drukte, alhoewel Utrecht Centraal nooit uitgevonden was om een rustig station te worden.
06:092Zandvoort aan ZeeSP(ri. Amsterdam)
06:401Amsterdam CentraalNS
06:535Amsterdam CentraalIC(ri. Nijmegen)
07:2014Utrecht CentraalNS
07:2315Utrecht CentraalIC(ri. Heerlen)
07:516b's-HertogenboschNS
07:597b's-HertogenboschSP(ri. Breda)
08:143TilburgNS
08:37-Bushalte Centraal Station TilburgB132(ri. Breda)
09:14-Bushalte Generaal Maczeklaan Baarle-NassauArriva
lopen
10:57-Bushalte Sint Janstraat Baarle-NassauB132(ri. Breda)
11:35-BredaArriva
11:397BredaIC(ri. Rotterdam)
12:119Rotterdam CentraalNS
12:3514Rotterdam CentraalIC(ri. Leeuwarden)
12:533GoudaNS
lopen
14:13-Bushalte Doelenbrug GoudaB196(ri. Gouda)
14:17-Bushalte Station GoudaArriva
14:2410GoudaSP(ri. Den Haag)
14:496Den Haag CentraalNS
14:568Den Haag CentraalSP(ri. Haarlem)
15:331Heemstede-AerdenhoutNS
15:40-Bushalte Station Heemstede-AerdenhoutB80(ri. Zandvoort)
15:53-Bushalte Busstation ZandvoortConnexxion

De wandelroutes:

Twee stuks ditmaal, waarbij ik in dit geval de meeste grenzen heb gepasseerd op één dag - zonder twijfel - en waarbij ik ook nog de route in Gouda ietwat ingekort heb naar eigen zin en smaak t.o.v. hoe deze eerst op mijn kaart stond.

Wat ik allemaal beleefd heb

De heenweg beloofde een drukke te worden maar desondanks viel er toch aardig doorheen te komen. Tijdens overstap in 's-Hertogenbosch zag ik rechtstreeks een fietser geschept worden door een auto. Die fiets was kapot, maar boven verwachting reed de BMW niet door en werd er bijzonder genoeg heel beheersd door de bestuurder de verzekeringspapieren erbij gepakt en de boel mooi afgehandeld. Het bestaat nog!

Tilburg is voor mij als het ware een simulatie hoe ik mijn overstap naar Turnhout (B) moet regelen als ik vanuit Tilburg daar de bus pas richtig België (of andersom, dat is nog het meest waarschijnlijke tot nu toe). Volgens eerder gemaakte planningen heb ik voor een reis in die richting twee minuten overstaptijd - een hachelijk klein aantal minuten, maar bij aanwezigheid op het juiste spoor en een beetje medewerking van de chauffeur zou ik dit nog kunnen halen. De afstand tussen de trein en het busstation was te overkomen immers en binnen een minuut te doen.

Baarle is één grote administratieve en geografische gekte. Stukjes Nederland in België... in Nederland... nee, daar zou ik ook niet vrolijk van worden als ik Nederland was qua landopeising. Het 'vraagstuk' is gelukkig weliswaar al wat jaren opgelost, dus daar verwacht ik ook niet veel ruzies meer van. Om dan maar te bedenken dat de voordeur van een huis bepaalt in welk 'land' je woont. Staat deze in België, maar wil je toch Nederlands behandeld worden? Wel, verplaats dan je voordeur naar het Nederlandse deel en het probleem is opgelost. Het is een puzzel met stukjes van twee werelden die maar net aan passen, met twee ik-wil-geen-advertenties-stickers, twee soorten huisnummerbordjes, grijze verkeersborden tegenover oranje... nergens zijn de verschillen tussen Nederland en België zo duidelijk te vinden en te vergelijken als daar zowat. Baarle is geen toeristisch oord. Zo komt het niet over en zo voelt het ook niet. Toch voor degenen die willen zien hoe zo'n grondgebiedchaos eruit ziet, is dit een aanrader, hoewel er wel wat voor gereden moet worden.

De terugweg zou direct gaan, maar de omstandigheden geboden om niet via delft te gaan zoals gebruikelijk, want Delft lag open (vanwege de werkzaamheden aan de nieuwe tunnel). Zodoende ging ik via Gouda terug en daar ben ik maar eens uitgestapt om de stad te verkennen - het weer stond het ook nog eens toe. De trein richting Leeuwarden werd gevormd door een flink staaltje Fries nationalisme door de Friese stations maar eens in het Fries om te roepen, terwijl we nog niet eens aldaar waren!

De sprinter naar Den Haag Centraal was op dat moment de meest aanlokkelijke optie vanuit Gouda, maar ik heb altijd ergens het gevoel dat in Den Haag Centraal de aansluittijden op de treinen die ik wil hebben nooit optimaal zijn. Daarbij spreek ik over wachttijden van een kwartier, maar ach, mij zal je er niet over horen klagen, tussen het aantal treinen dat niet naar het zuiden zou gaan rijden - namelijk geen. Wederom een sprinter werd het antwoord in de richting naar het noorden, waarna geopperd werd voor de bus in Heemstede-Aerdenhout. Aldaar kwam een man in een flink uitgeruste rolstoel bijna bus niet in, want dat type rolstoel was verboden, zo meldde de chauffeur, maar na een woordenwisseling kon de man toch aan boord komen, tot ongenoegen van de chauffeur ergens.

Opmerkelijk

Ergens zal je toch de grens moeten trekken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten